Tåkeheimen og Helgelandsbukken

Siden jeg ofte får spørsmål om turer og fjell jeg er på, og jeg selv elsker å lese andres erfaringer fra turer og googler meg fram til alt mulig rart før en ny tur, så tenkte jeg at det kan være fint å skrive blogg om turene jeg er på.

Her om dagen var jeg og to venner på tur til Tåkeheimen. Dette er kåret til Norges mest utilgjengelige turisthytte, og den ligger rett ved toppen av Svartisen, 1073 moh. Herfra er det også bare en times gåtur opp til Helgelandsbukken, 1450 moh.

For å komme til Tåkeheimen kan man kjøre til Holand, og derfra kan man ta båten over, som tar 15 min. For å finne båttider ol. kan du klikke HER. Vi var heldige, Jørgen har nemlig hytte i nærheten og vi kjørte båten deres over. Når man kommer over, er det 3 km til breen starter. Her kan man leie sykkel, – og det er veldig fint fordi det er grusvei helt inn. Her var vi mer uheldig, for alle syklene var utleid, så vi måtte gå.

Utsikt fra Brestua

Vi tok matpause på Brestua, som ligger ved brevannet, en kjempefin plass hvor du kan kjøpe mat, øl, vaffel eller is. Vi hadde med matpakke og begynte å gå etter det. Da går man først rundt vannet, og så følger man stien og holder venstrestiden. Det er godt merket løype, men mye berg i begynnelsen, som kan være veldig skummelt om det er vått og glatt. Deretter kommer man inn i skogen, og så følger man stien opp – opp – opp. Det er voldsomt bratt, og det tok oss 2,5 timer fra der stien begynte. Det tok også 1 time å gå fra brygga til stien.

Anbefaler å ha godt med vann med, for det er ikke noen plasser å fylle opp gjennom. Jeg hadde 1 liter, og i slutten var jeg så tørst at jeg spretta en øl og tok meg en pause med øl og kjeks, haha. Gikk med øl i vannflaska, – så nok sykt bra ut. Så ha gjerne minst 2 liter vann med deg. IKKE drikk brevann.

Her ser vi endelig hytta

Da vi kom opp på hytta, var det helt fult på begge hyttene! Folk vet virkelig å utnytte de fine dagene man kan få. Vi fikk de 3 siste sengeplassene oppe på en av hemsene sammen med to andre. Hytta har 16 sengeplasser på hovedhytta og 5 på den andre. Vi var 25 stykker totalt da de siste kom klokken 8 på kvelden, og folk måtte sove der det soves kunne. I sofaen og noen rett på gulvet. Det var et par ekstra madrasser også, så vi løste det på en fin måte uansett.

Norges fineste utedo? Den er nok uten tvil den med finest utsikt hvertfall!

På toppen av Helgelandsbukken, 1450 moh.

Før hver tur tenker jeg alltid “håper ikke det er noen andre der”, men så kommer man dit og så er det masse folk, så blir man skikkelig glad allikevel. Det er jo helt utrolig koselig! Og man møter folk som har samme interesse som seg selv; tur og friluftsliv. Vi hadde bestemt oss for at vi skulle opp på Helgelandsbukken på natten, slik at Vilde fikk med seg solnedgangen derfra, og da ble vi en gjeng på 11 stykker som gikk opp ilag. Helt nydelig tur. Mye mer snø denne gangen enn sist jeg var der, da det er mye tidligere på året. Veldig fin og enkel tur opp egentlig, men kan bli luftig for noen når man kommer nesten til toppen. På toppen får du tidenes panoramautsikt, og kan se til verdens ende! Det er bare helt vilt så fint det er der oppe. Du trenger ikke ha med deg noe, men det er ofte mye vind og kjølig på toppen, så du burde hvertfall ha en jakke rundt livet, og helst noen tynne hansker og et pannebånd i lomma. Vi tok med hver vår øl og en sjokolade som vi nøt på toppen mens vi så solen forsvinne sakte i horisonten.

På tur opp fant vi en fin plass å ta bilder!

Ned løp vi på en 30 min. På vei opp hadde jeg og Vilde en liten fotoshoot på en fin perle, men der skal man være forsiktig, for det er stupbratt alle sider og steinene er porøse og farlige, – det er fort gjort å falle i døden der!  Vi lagde jegergryte til middag, og hadde egg, bacon og tomatbønner til frokost. Det var de måltidene vi trengte, før vi dro ned igjen. Vel nede dagen etterpå spiste vi vaffel før vi tok båten over igjen, badet i havet, og kjørte hjem.

Denne turen kommer høyt på lista. Jeg har vært der to ganger, og begge gangene er noen av de fineste turene jeg noen sinne har vært på. Anbefales så sinnssykt mye.

I fjor var jeg på hytta i september, og da er solnedgangen nydelig fra solveggen utenfor hytta. I juli ser du den ikke før du går opp på Helgelandsbukken

Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet!